ZEKÂT
VE HUMUS HAKKINDA KIRK HADİS.
Zekâtın Konumu:
1-
Namaz Ve Zekât ilişkisi:
İmamCafer
Sadık (a.s): "Zekât Ayeti ramazan
ayında nazil olduğu zaman "Onların
mallarından sadaka al; bununla onları (günahlardan)
temizlersin. (Tevbe, 103)
İslam Peygamberi (s.a.v) halkın arasından birisi bu
desturu onlara bildirmelidir diye emretti: Allahu
(c.c) "Zekatı "sizlere farz kılmıştır. (Vesâil-üş
Şia, C.6, S.3)
2- İslam'ın Temelleri: İmamı
Bakır (a.s) buyurur: İslam beş esas ve temel üzere
inmiştir:
Namaz, Zekât, Oruç, Hac
ve biz Ehli Beytin Vilayeti. (Bihâr-ül
Envâr, C.67, S.332.)
3-
İslamın köprüsü:
Hz. Ali (a.s)
şöyle buyurur: Sizlere Zekâtı vasiyet
ediyorum. Peygamberiniz (s.a.v) den şöyle duydum: Zekât
İslam'ın Köprüsüdür. Her kim "Zekâtını "
öderse o köprüden geçer. Ve herkimde onu saklayarak
ödemezse o (köprünün) aşağısına düşmüş olur. Zekâtı
ödemek Allah'ın (c.c) gazabını yatıştırır.
(Bihâr-ül Envâr, C.77, S.407.)
4-
Zekât ve Camide hazır olmak:
İmamı
Bakır (a.s): İslam peygamberi (s.a.v)
Camideyken şöyle buyurdu: Falani kalk, falanı kalk,
falani kalk… Bu şekilde beş kişiyi kaldırıp onlara şöyle
buyurdu: Bizim Camimizden dışarı çıkın
sizler "Zekâtınızı " ödemediğinizden bizim Camimizde
namaz kılmayın. (Vesâil-üş Şia, C.6, S.13)
5-
Zekât ve Mutluluk:
İslam Peygamberi (s.a.v)
buyurmuştur: Eğer Allahu (c.c) kulunun
iyiliğini isterse Cennetin hazinedarlarından bir Meleği
gönderip onun göğsünü mesh eder. Ve Zekâtını ödemesi
için onun kalbini cömertli kılar. (Vesâil-üş Şia.C.6,
S.13.)
6-
Vacipler içinde en Zor olanı:
İmamı
Sadık (a.s) dan zikredilir: Allahu
(c.c) bu ümmete Zekattan daha zor bir şeyi
vacip etmemiştir.İnsanların çoğu Zekat açısından helak
olmaktadırlar. (Vesâil-üş Şia.C6, S.5.)
7-
Zekât mal ve canın sigortasıdır:
İslam Peygamberi (s.a.v) buyurur: Hastalarınızı
Sadakayla iyileştirin. Mallarınızı da zekâtını ödeyerek
koruyun ve sigortalanmasına sebep olun. (Vesâil-üş
Şia, C.6, S.5)
8-
Zekât ve günahların bağışlanması:
Zekât
vermek günahları ortadan kaldırır. (Bihâr-ül
Envâr, C.68, S.332)
9-
Zekât Malın çoğalmasına sebep olur:
İmamı
Bakır (a.s) buyurur: Ey Cabir… Zekâtı
ödemek insan rızkının çoğalmasına sebep olur. (Bihar-ul
Envar, C.78, S.183)
10-
Zekâtın hikmeti:
İmamı Musa İbni Cafer (a.s)
şöyle buyurur: Zekât, yoksulların
ihtiyaçlarının giderilmesi ve servetin de çoğalmasına
sebep olmaktadır. (Vesâil-üş Şia.C.6, S.5)
11-
Zekâtın eserleri:
Hz.Fatime (s.a) buyurur:
Allah (c.c) İmanı sizlerin şirkten
temizlenmeniz, Namazı büyüklük taslamadan uzaklaşmanız,
zekâtı ise ruh ve bedeninizin temizliği ve rızkınızın
çoğalması için farz kılmıştır. (Elihticac. S,99)
12-
Zekâtı ödemeyenin sonucu:
İmamı
Sadık (a.s) buyurur: Herkim az bir miktar
kadarda olsa bile vacip Zekâtını ödemezse ya Yahudi veya
Hıristiyan dini üzere ölür. (Vesâil-üş Şia, C.6, S.14)
13-
Zekât ve Bereket:
İslam Peygamberi (s.a.v)
buyurur: Zekâtı ödemekten kaçınılırsa,
yeryüzünde bereketini kaldırmış olacaktır.
(Vesâil-üş Şia, C.5, S.6)
14-
Zekat ve Faydasız pişmanlık:
Ebu
Besir İmamı Sadık (a.s) dan nakleder: Herkim Zekatını
ödemeyerek ölürse, öleceği zaman bu dünyaya dönme
hakkında Allahtan ricada bulunacaktır."Allahım
beni tekrar dünyaya geri çevir ki ihmal ettiğim işlerimi
yapıyım. Der. (Vesâil-üş Şia, C.6, S.5)
15-
Zekât ve fakirliğin meydana gelmesi:
İmamı
Sadık (a.s) der: Zekâtın
ödenmediği zaman fakirlik ve yoksulluk meydana
gelecektir. (Usulü Kâfi, C.1, S.448)
16-
Zekât ve Belanın def edilme ilişkisi: İmamı
Sadık (a.s) buyurur: Allah (c.c) Ehlibeyt
dostlarının kıldığı Namazla, Namaz kılmayan Ehlibeyt
dostlarından belayı def ettiği gibi, Allah (c.c.)
Zekâtını ödeyen Ehlibeyt dostlarıyla ödemeyenleri
beladan kurtarır. Ama eğer zekât tüm terk edilirse hepsi
yok olurlar. (Usulü Kâfi, C.1, S.451)
17-
Zekât ve Namazın kabulü ilişkisi:
İslam Peygamberi (s.a.v) buyurur: Sekiz
grubun Namazı kabul edilmez. Onlardan biride zekâtını
ödemeyenlerdirler. (Vesâil-üş Şia, C.6, S.16)
18-
Zekâtı ödemeyenin cezası: İmamı
Sadık (a.s) buyurur: Bizim Kaimimiz (imam
Mehdi (s.a) ) kıyam ettiğinde Zekât ödemeyenleri ve
engel olanların boynunu vuracaktır. (Vesâil-üş Şia,
C.6, S.20)
19-
Zekât ve Hırsızlık İlişkisi:
İmamı
Sadık (a.s) buyurur: Hırsızlar
üç çeşittir. Zekâtın ödenmesine mani olanlar. Kadınların
mihr ininin verilmesini engelleyenler ve onu helâl
bilenler. Ve vermemek kastıyla borç alanlar. (Mizanul
Hikme.C4, S.221)
20-
Zekât ve ilahi emir ilişkisi:
İslam Peygamberi buyurmuştur: İnsanların
Allah'tan gayri mabutlarının olmadığı hakkında mubarize
etmem emredildi. Ve ben Allah'ın Elçisiyim Namazı kılın
ve Zekâtı ödeyin. (Kenzul Ummal.C.6, S.527)
Humus Hakkında:
21-
Humus ve etkisi:
İmamı Sadık (a.s) şöyle
buyurmuştur: Herkim bir dirhem "Humusu "
müstahak olana ödemezse Allah'ın razı olmadığı iki
dirhemi hak olmayan gayri işlerde harcayacaktır. Herkim
malında olan bir hakkı ödemezse Allahu taala Kıyamet
gününde onu o malı ateşli bir yılan şeklinde onun
boynuna dolayacaktır. (Vesâil-üş ŞiaC.6, S.25)
22-
Humus ve Ahiretteki eseri: İmamı
Bakır (a.s) dan nakledilir: Allahu taala bir
grup insanı elleri boyunlarına bağlanmış ve küçük bir
haşereyi bile kovacak güce sahip olmayacakları şekilde
kabirlerinden çıkacakları biçimde hasredecektir.Bir grup
Melekte onları Mahşerin etrafında göndererek şöyle
diyecekler: Bunlar az bir iyilik yaparak çok mükafatı
elde etmekten kaçındılar.Bunlar Allah'ın onlara çokça
mal ve servet vermesine rağmen Onlar Allah'ın hakkını
ödemeyerek kaçındılar. (Vesâil-üş Şia,6,
S.25)
23-
Humus ve karşılığı:
Hasan İbni Seyyah Babası
İmamı Sadık (a.s) tan şöyle nakleder: Ey
seyyah! İmama ulaşan bir dirhem Humusun sevabı Uhut
dağından daha ağırdır. (El-Kâfi, C.2, S.625)
24-
Humus Ve Eseri:
İmamı Sadık (a.s) buyurur:
Her kim Allah'ın Hakkını ödemezse onun iki katını batıl
yolda harcayacaktır. (Vesâil-üş Şia, C.6,
S.25)
25-
Humus Ve Cehennem ateşi: İmamı
Sadık ve İmamı Bakır (a.s) buyururlar: Kıyamet
gününündü insanlar için en şiddetli ve sıkıntılı an,
Müstahaklar ayağa kalkıp: Ey Allah, bizim hakkımızı
onlardan al. Humus bizim dostlarımızın doğumlarının pak
ve helalzade olması için koyulmuştur. (El-Vâfî,
C.6, S.276)
26-
Humus ve Peygamberler: Sekuni
İmamı sadıktan şöyle nakleder: Malından ilk defa Humus
veren Hz. İbrahim (a.s) olmuştur. (Bihâr-ül
Envâr, C.12, S.57)
27-
Humus Ve İslam’dan önceki durumu:
İslam Peygamberi (s.a.v) Hz. Ali'ye olan vesiyyetin
birinde şöyle buyurur: Ey Ali, Abdül
Muttalib'n cahiliye döneminde temelini attığı beş sünnet
İslam tarafından da kabul görmüştür:
1-Babalarının eşlerini (üvey) oğullarına
haram kılmıştır.
2-Elde edilen hazinenin Humus ve Sadakasını verdi.
3-Hacılara su vermek.
4-Katledilen insanın kan bahasını yüz deve kılınması.
5-Tavafın yedi defa yapılması. (Vesâil-üş Şia, C.6,
S.378)
28-
Humus Peygamber (s.a.v) ve Ehlibeytinin Hakkıdır: İmamı
Musa bin Cafer (a.s) buyurur: Peygamber (s.a.v)
Ebuzer'e, Salmana ve Maktada buyurdu ki: Beni "la
ilahe illallah "kelimesine şahit kılın. Daha sonra
şöyle buyurdu: Ali bin Ebu talip
müminlerin Emiri ve Peygamberin (s.a.v) halifesidir. Ona
itaat eden Allah'a ve Peygamberine itaattir. Toplumun
önderleri onu evlatlarıdır. Ehli Beytimi sevmek her
mümin erkek ve kadına farzdır. Yine Namazı vaktinde
kılmak, Zekâtı yolunda ödemek ve harcamak gerekir. Yine
insanın mülküne taalluk olan "Humusu Müminlerin Emiri
ve toplumun önderleri olan İmamlara (a.s) ulaştırmak
gerekir. (Vesâil-üş Şia, C.6, S.386)
29-
Humus ve İmamet:
İmamı Bakır (a.s) buyurur:
Allah
(c.c) Peygamber (s.a.v)'e şöyle buyurmuştur: "Ben seni
seçtim ve Ali (a.s) sana vasi kıldım. Sizin pak
neslinizde ikinizden kıldım. Humusu da sizin için farz
kıldım. (Bihâr-ül Envâr, C.50, S.105)
30-
Humus ve Ahiret ilişkisi:
Ebu
Besir derk’i, İmamı Bakır (a.s)A arz dettim: İnsanın
cehenneme girmesine sebep olacak en az şey nedir? İmam (a.s)
buyurdu: Her kim bir dirhem kadar yetimin malını yerse;
(yetim biziz.) (Maarif ve Meearif, C.2, S.88a)
31-
Humus ve helal haram:
Ebu
Besir der İmamı Bakır (as.) dan şöyle duydum: Herkim
"Humusu verilmemiş malından" alış veriş
yaparsa Allah katında bir bahanesi olmayacaktır. Çünkü o
ona helal olmayan bir malla alış veriş yapmıştır." (El-Vâfî,
C.6, S.277)
32-
Humus ve İmamı Zaman (a.f) :
İmamı
zaman (a.f) kendi el hattıyla yazılmış bir yazısında
şöyle geçer: Allah'ın adıyla. Allah'ın,
Meleklerin ve tüm halkın laneti ve nifrini bir dirhem
kadar olsa bile ona helal olmayan bizim "Humus"
hakkımızı vermeyene olsun. (Bihâr-ül Envâr, C.93,
S.185)
33-
Humus ve İmtihan meselesi: İmamı
(s.a) sordular: Ey Allah'ın elçisinin
torunu sizin Kaiminiz (a.f) gözlerden kayıp olup
gizlendiğinde Allah'ın size verdiği özellikler (Humus) açısından
dostlarınızın durumu nasıl olacaktır? İmam buyurdu:
Eğer onlardan alırsak onlara karşı
insaflıca davranmamış oluruz. Ama eğer onu
ödememelerinden dolayı onları kınarsak onları sevmemiş
sayılırız. İbadetleri kabul olsun diye onların mesken ve
menzillerini mubah kılmışız. Evlatlarının helalzade
olması için onlara nikâh ve evliliği mubah kıldık. Mal
ve servetleri onlara helal olsun diye de ticaret ve
alışverişi onlara mubah kıldık. (Câmi-ü Ehâdis-şi Şia,
C.8, S.595)
34-
Humus ve Sadaka:
İmamı sadık (a.s)
buyurur: Allah-u Teala sadakayı (biz
Ehlbeyte) haram kılarak, "Humusu" bize helal kıldı.
Sadaka bize haram Humus ve hediyeyi helal etti.
(Bihâr-ül Envâr, C.96, S.187–202)
35-
Humus ve Humus ayeti:
Ebu Hamzayı Somali der.
Humus ayetini İmamı Bakır (a.s) okudum.
İmam buyurdu ki: Allah'ın payı olan Peygambere (s.a.v)
aittir. Peygambere olan pay’da bize aittir.
Daha sonra İmam buyurdu: Allah'a yemin olsun ki Allah-u
Teala kendi malını onlara rızık vererek beşte birini
kendisine mahsus ve beşte dördünü’nde onlara kılarak
Müslümanlara kolaylık göstermiştir. Daha sonra o hazret
buyurduk: Humus meselesi bizim için zor ve
ağır bir iştir. Kalbi imanla denenmişin dışındakinin ona
tahammül etmesi zordur.
36-
Humus ve Hile:
Horasan ahalisinden bir
grup İmamı Rıza (a.s) huzuruna gelip,
İmamdan mallarının humusunu onlara bağışlamalarını
istediler. İmam (a.s) onlara sinirlenerek:
Bu ne biçim hiledir? Dilinizle muhabbet izharında
bulunup Allah'ın bize kıldığı hakkı Humusu bizden
esirgemektesiniz? Daha sonra İmam (a.s) üç
defa şöyle buyurdu: Sizden hiç birinize humusu helal
etmeğiz. (Vesâil-üş Şia, C.6, S.376)
37-Humus ve Nimet:
Fuzeyl İmamı Sadık (a.s) şöyle nakleder:
Her kim bizim muhabbetimizin serinliğini kendi
ciğerinde hissederse, öyleyse Allah'ın verdiği ilk
nimetine şükretmesi gerekir. Fuzeyl diyor arzettim’ki:
Fedan olayım nimetlerin ilki nedir? İmam
buyurdu: Helalzade doğuştur.
Daha
sonra İmam (a.s) buyurdu: Emiril müminin
(a.s) Hz. Zehra (s.a) ya şöyle buyurdu: Beytülmal da
olan hakkını şialarımızın babalarına helal etki helal
zade dünyaya gelsinler. O zaman İmam (a.s) buyurdu:
Biz şialarımızın annelerini babalarına pak
ve helalzade evlat dünyaya getirmeleri için helal kıldık.
(Câmi-u Ehâdis-iş Şia, C.8, S.593)
38-
Humus ve Miktarı:
Semae der, İmamı Kazım (a.s)
dan humus hakkında sordum: İmam (a.s) şöyle buyurdu:
Halkın yararlandığı az bir şey bile olsa ona Humus
vaciptir. (Câmi-ü Ehâdis-iş Şia, C.8,
S.546)
39-
Humus ve İmamet:
İmamı Zaman (a.f) dan
şöyle ulaşmıştır: Her kim bizim malımızı "Humusu" yerse,
ateşi kendi karnına doldurmuştur. Çok yakında cehennem
azabını tadacaktır. (Sefinet-ül Bihâr,
C.1, S.428)
40-
Humus ve Ayeti:
Hekim Müezzin beni Ebes der: İmamı Sadık (a.s) dan Humus
ayetindeki "Elde ettiğiniz her Ganimetin beşte biri
Allah'ın ve Resulünündür" cümlesi hakkında sordum. İmam
buyurdu: Allah'a ant onsun ki o "Ganimetten" maksat her
gün elde edilen ve kazanılan kârdır.Ama babam bunu
Şialarımızın nesillerinin temiz ve pak olması için
kılmıştır. (El-İstibsâr, C.2, S.54)
|